FANDOM

блуждая по Междусетью надыбал интересную книгу 1762 года, Паисия Хилендарского, со следующим названием:

СЛАВЯНОБЪЛГАРСКА ИСТОРИЯ.

ЗА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД, ЦАРЕ И СВЕТИИ И ЗА ВСИЧКИ БЪЛГАРСКИ ДЕЯНИЯ И СЪБИТИЯ. СЪБРА И НАРЕДИ ПАИСИЙ ЙЕРОМОНАХ, КОЙТО ЖИВЕЕШЕ В СВЕТА ГОРА АТОНСКА И БЕШЕ ДОШЪЛ ТАМ ОТ САМОКОВСКАТА ЕПАРХИЯ В 1745 ГОДИНА. А СЪБРА ТАЗИ ИСТОРИЯ В 1762 ГОДИНА ЗА ПОЛЗА НА БЪЛГАРСКИЯ РОД.

Книга небольшая, вы ее можете найти в Сети, с помощью поиска напр. на http://google.com.ua.

Книга представляет собой краткую историю славян, с точки зрения XVIII в. Точка зрения на прошлое изложенная в ней в некоторых вещах отличается от современной. К сожалению, много современных историков да и обычных людей тоже часто считают тех людей, которые жили до них глупыми, если их взгляды отличаются. Поэтому к таким книгам они относяться с пренебрежением. Мне кажется зря. Полезно знать разные взгляды на одни и те же вопросы, даже если с ними в данный момент ты не согласен.

Вот напр. что в этой книге привлекло мое внимание:

1. Рассказывается о войнах и победах славян (и болгар) над древними греками и римлянами. С точки зрения версии прошлого, которую сейчас обычно излагают в школах по всему миру - в то время, во времена Античности (т.е. Древности), когда в Средиземноморье развивалась греко-римская цивилизация, никаких славян еще не существовало и в помине (т.е. славяне никакие не древние, а молодые-зеленые, куда им до умных греко-римлян). К сожалению, это используется нехорошими людьми в наше время в политических целях - дескать в Европе цивилизация с древнейших времен, а вот вы - варвары неумытые, ничего у вас никогда толком не получалось, в свою историю посмотрите ...

А история у славян оказывается таки тоже есть как и у всех других языков и племен глобального общества.

Просто последние несколько веков ее хорошо подчищали разные люди в своих корысных целях (по современному это пиар называется). Вот напр., книга о которой идет речь написана в то время, когда Болгария была в составе Османской Империи и болгары (как православные) вместе с греками находились в составе православного миллета (о миллетах и устройстве Османской империи - будет отдельная тема). При этом именно греки занимали ключевые посты в управлении миллетом - пост константинопольского патриарха, посты священников и т.д. Это давало им возможность сравнительно свободно себя чувствовать в Османской империи, заниматься торговлей, дипломатией, развивать свою культуру (напр. дипломатическая переписка велась на греческом языке) и т.д. Но к сожалению, часто это делалось за счет притеснения славянской культуры - на ключевые церковные должности в православной церкви ставились греки,

было уничтожено много книг на церковнославянском языке. При этом в Европе в то время во всю создавалась современная версия истории, как всегда тесно связанная с политикой. Европа была заинтересована в расколе Османской империи, поэтому оказывалась значительная поддержка грекам в их борьбе за независимость. Чтобы идейно обосновать их устремления, была создана версия истории, где особый акцент делался именно на древнегреческой цивилизации и ее связи с современной Грецией (забывая при этом других ее идейных наследников, таких как южных славян, румын, турок и т.д.). Кстати именно тогда были широко популяризованы греческие народные сказки и легенды - мифы о древнегреческих героях. Так был создан образ великих греков.

Болгары на их фоне выглядели как отсталые дикари - жили бедно (зависимые крестьяне), древней и славной истории никто им не придумывал, большинство населения необразованные, подражают грекам в одежде и т.д., среди народа было много бандитов-разбойников, которые грабят имущество богатых (гайдуки)...

Книга, про которую идет речь как раз и является попыткой протеста против навязываемого болгарам взгляда на прошлое:

Внимавайте вие, читатели и слушатели, роде български, които обичате и имате присърце своя род и своето българско отечество и желаете да разберете и знаете известното за своя български род и за ващите бащи, прадеди и царе, патриарси и светии как изпърво са живели и прекарвали. За вас е потребно и полезно да знаете известното за делата на вашите бащи, както знаят всички други племена и народи своя род и език, имат история и всеки грамотен от тях знае, разказва и се гордее със своя род и език.

Но някои не обичат да знаят за своя български род, а се обръщат към чужда култура и чужд език и не се грижат за своя български език, но се учат да четат и говорят по гръцки и се срамуват да се нарекат българи. О неразумни и юроде! Защо се срамуваш да се наречеш българин и не четеш, и не говориш на своя език? Или българите не са имали царство и държава? Толкова години са царували и са били славни и mрочути по цялата земя и много пъти са взимали данък от силни римляни и от мъдри гърци. И царе, и крале са им давали своите царски дъщери за съпруги, за да имат мир и любов с българските царе...

Но поради що ти, глупави човече, се срамуваш от своя род и се влачиш по чужд език? Но, рече, гърците са по-мъдри и по-културни, а българите са прости и глупави и нямат изтънчени думи. Затова, казва, по-добре да се присъединим към гърците. Но виж, неразумни, от гърците има много народи по-мъдри и по-славни. Оставя ли някой грък своя език и учение и род, както ти, безумни, оставяш и нямаш никакви придобивки от гръцката мъдрост и изтънченост? Ти, българино, не се мами, знай своя род и език и се учи на своя език! По-добра е българската простота и незлобливост. Простите българи в своя дом приемат и гощават всекиго и даряват милостина на ония, които просят от тях. А мъдрите и културни (гърци) никак не правят това, но и отнемат от простите и грабят несправедливо и повече грях, а не полза ще получат от своята мъдрост и култура. Или се срамуваш от своя род и език пред учените и търговците и славните на земята, защото българите са прости и няма от тях много търговци и грамотни, и вещи, и знаменити на земята в днешно време, но повечето от тях са прости орачи, копачи, овчари и прости занаятчии? Аз ще ти отговоря накратко за това.От Адама до Давида и праведния Йоаким, Йосиф годеник (на света Богородица), колкото праведни и свети пророци и патриарси имаше и се нарекоха велики на земята и пред бога, никой от тях не беше търговец или прехитър и горделив човек, както сегашните хитреци които ти имаш на почит и им се чудиш и се влачиш по техния език и обичай. Но всички тия праведни праотци са били земеделци и овчари и били богати с добитък и земни плодове, и били прости и незлобливи на земята. И самият Христос слезе и заживя в дома на простия и бедния Йосиф. Виж как бог обича повече простите и незлобливи орачи и овчари и най-първо тях е възлюбил и прославил на земята, а ти се срамуваш, защото българите са прости и неизкусни, и овчари, и орачи, оставяш своя род и език, хвалиш чуждия език и се влачиш по техния обичай.

Аз видях, че много българи постъпват така и отиват по чужди език и обичай, а своя хулят. Затова тук написах за ония отцеругатели, които не обичат своя род и език; а за вас, които обичате да знаете и слушате своя род и език, написах да знаете, че нашите български царе, партиарси и архиереи не са били без летописни книги и кондики. Толкова години са царували и господствували на земята и са имали царски истории и архиерейски кондики, знания за всичко и за много български светци, жития и служби. Но в онова време не е имало славянски печатници, а хората от небрежност не преписвали. На малко места се намирали такива книги. А когато турците заели българската земя ненадейно, те погазили и изгорили черквите, манастирите, царските и архиерейските дворци. В това време хората бягали от турския страх и ужас само да запазят своя живот и в това люто време загинали ония царски истории и кондики за българските патриарси и архиереи и на много светци житията и службите. И днес няма тия летописни книги, които са били пространно написани за нашия народ и за българските царе.

2. Славяне и Москва (а значит и Московское царство и Россия) увязываются с библейскими сказаниями. Вы можете конечно это считать бабушкиными сказками но тут то же все далеко не просто. Современный взгляд на библейские события как на сказки или как на историю только современного ближневосточного региона - это ведь тоже продукт XIX века. До этого люди не ограничивали события описываемые в Святом Писании такими узкими территориальными рамками.

Афет имал един син, наричали го Мосхос. На Неговото племе и род се паднал и от него се отделил нашият славянски език и се наричал Мосхосов род и език. Тоя род и език отишъл на север, гдето е сега Московската земя, и по онзи свой прадед Мосхос нарекли Москва реката, гдето най-напред се заселили, а по нея и селището. После постепенно го превърнали в град, там поставили царския престол и поради това всички се нарекли московци - и до днес. В Московската земя има една страна, нарича се Скандавия. Както се разпръснали най-напред, ония, които били в тая страна, нарекли ги скандавлани. Тия скандавлани след много години и време, като се умножили в оная земя, дигнали се от нея, отишли на запад и намерили там земя покрай Окиан-море. Това море се нарича Балтско и Помариско. И се заселили тия скандавлани там покрай Брандибур, а по това име сандавлани после нарекли тоя род славяни - и до днес. Ония, които останали там, се зоват славяни. Кръстили ги свети Кирил и Методий и заради тях нарекли нашите книги и целия род и език славянски род. Те говорят славянски език най-правилно и най-чисто и говорят много думи, подобни на българските, но сега държат римска вяра и воюват на страната на немския цар. Римляните ги подчинили под властта и вярата на папата. Тия славяни са от един род и език с българите. Когато се населили в оная земя край немците и брандебурите, по едно време се подигнал много народ от тях и отишли пак в Московската земя, но москалите и русите не ги пуснали в своята земя и станала голяма война и бран. Тук във войната славяните победили, отново влезли в оная земя и се заселили край голямата река Болга, която тече от юг към север през Московската държава и се влива в Окиан-море. Поради тая река Болга, славяните се нарекли болгари - и до днес - и били в оная земя много години и времена до 328 г. от рождество Христово.

вот так вот, совсем другие взгляды нежели те, к которым привыкли мы ...